Hoidot

Fysioterapiahoidot lääkärin antamaan lähetteeseen. Lääkärin lähetteellä saat Kela-korvauksen määrätyistä hoidoista. Ensimmäisellä käynnillä kartoitetaan tilanne ja luodaan hoitosuunnitelma, jota terapeutti toteuttaa kanssasi. Hoitoihin pääset myös ilman lähetettä mutta silloin et saa kelakorvauksia.

Fysioterapeuttinen tutkimus

Fysioterapeutti tutkii asiakasta konservatiivisilla testeillä eli käyttää tutkittuja ja luotettavaksi todettuja käsin tehtäviä kokeita, joilla arvioi ja varmentaa asiakkaan terveydentilaa. Fysioterapeuttinen tutkimus ei korvaa lääkärin tutkimusta.

Akupunktio

Akupunktio on vanha kiinalainen menetelmä, jossa pistetään neuloja akupisteisiin terveyttä edistävän vaikutuksen aikaansaamiseksi. Akupunktiota on tutkittu paljon ja useat sen vaikutusmekanismit ovat jo selvillä. Akupunktio vaikuttaa mm. hormonitoimintaan, verenpainetta alentavasti ja immuunijärjestelmään. Sillä saadaan puuduttava, kipua lievittävä vaikutus ja sen avulla pystytään rentouttamaan lihaksia. On kuitenkin joitain akupunktion vaikutuksia, joita ei ole täysin pystytty selittämään.

Akupunktiohoidot kannattaa ottaa hoitosarjoina, sillä vaikutus ei välttämättä näy heti ensimmäisen hoidon jälkeen; joko 5, 10 tai 15 hoidon sarjat ovat suositeltavia.

Akupunktio hoitoja Fysio Sakurassa antaa Fysioterapeutti AMK Erick Ellison.

Nivel- ja nikamakäsittelyt

Usein fysioterapeuttisessa kuntoutuksessa tulee eteen tilanteita, joissa toimintahäiriö, leikkaus tai onnettomuus on jättänyt nivelen kireäksi niin, ettei sen liikelaajuus ole enää normaali. Silloin käytämme erilaisia menetelmiä liikelaajuuden ja toiminnan palauttamiseksi.

Hieronta

Hieronta eli pehmytkudosmanipulaatio on erittäin hyvä hoitomuoto. Se on miellyttävää sellaisenaankin ja osana tasapainoista kuntoutusohjelmaa sen avulla voidaan muokata kehoa niin, että muu harjoittelu onnistuu paremmin. Klassisen hieronnan ohella kuntoutusta sopii hyvin tukemaan lihaskalvotekniikka ja/tai triggerpiste- eli akupainanta.

Kinesioteippaus ja urheiluteippaus

Huippu-urheilijat ovat tehneet kinesioteippauksesta tunnetun, mutta alun perin kyseessä oli kuitenkin terapiamuoto vammojen hoitoon ja kehontoiminnan optimoimiseen. Kinesioteippauksen idea on käyttää teippiä, joka ominaisuuksiltaan matkii ihmisen omaa kudosta aikaansaaden hienovaraisia muutoksia, jotka tukevat ja parantavat kehon toimintaa. Menetelmä on monimutkaisempi kuin normaali urheiluteippaus eikä täysin korvaa perinteistä valkoista joustamatonta teippiä. Molemmilla menetelmillä on paikkansa vaivasta riippuen.

Sähköhoidot

Sähköhoitojen suurin etu on kivunlievityksessä ja niitä käytetäänkin usein kroonisten kiputilojen hoidossa ja pitkäaikaisissa kiputiloissa, kuten välilevyn pullistumissa. Kivunlievitys perustuu porttikontrollimekanismiin ja sähköisen ärsykkeen aiheuttaman endorfiinin ja muiden kipua lievittävien aineiden erityksen lisääntymiseen.

Ultraäänihoidot

Ultraääni aiheuttaa kudokseen mikrovärinää korkeataajuisen ääniaallon muodossa. Ultraääni aktivoi solujen toimintaa kavitaation kautta, jota pidetään hoitokeinon tärkeimpänä vaikutusmekanismina. Hoito on erittäin turvallista ja oikein käytettynä sillä saatetaan saada välitöntä kipuja lievittävää vaikutusta erityisesti tulehduksia hoidettaessa. Ultraääni vaikuttaa erityisesti kudokseen, jossa on korkea kollageenipituisuus, kuten arpikudos, nivelkapselit, ligamentit, jänteet tai faskia. (Lähde 5.8.2012: www.electrotherapy.org/)

Lääkinnällinen kuntoutus

Osana fysioterapiaa lähespoikkeuksetta ovat omatoimiset harjoitteet, joiden kautta pyrimme opettamaan asikasta hoitamaan itseään. Joskus liikkeet ovat hienovaraisia erityis harjoitteita ja joskus muistuttavat enemmän perinteistä kuntosaliharjoitteittelua. Fysioterapeutti on kuntoutuksen ja kuntoilun erityis- ammattilainen joka osaa ohjata juuri sinulle tarpeelliset liikkeet.

Post-operatiivinen kuntoutus

Leikkauksen jälkeisessä kuntoutuksessa tulee edetä kudoksen parantumisrytmin mukaan. Harjoitteiden luonne ja intensiteetti muuttuu kuntoutumisen edetessä. Terapeuttia tarvitaan harjoittelun jaksottamiseen ja reagoimaan ajoissa mikäli asiakkaalle meinaa kehittyä haitallisia kompensaatioita.

Neurologinen kuntoutus

Terapeuteillamme on kokemusta erilaisten neurologisten asiakkaiden kuntoutuksesta mm. hemiplegia, MS, parkinson, dystonia ym. Jokaisessa neurologisessa sairaudessa on oma tapansa, miten asiakkaan fyysistä kuntoa ja toimintakykyä pyritään kuntouttamaan tai pitämään mahdollisimman hyvänä. Ota yhteyttä ja kysy lisää.

Kuntotestejä ja kuntokartoituksia

Teemme kuntokartoituksia ja testejä urheiluseuroille ja yhteisöille. Räätälöimme testit lajikohtaisesti, niin että testattavat ja heidän urheiluvalmentajansa saavat niistä suurimman mahdollisen hyödyn. Näin pyritään mm. ennalta ehkäisemään urheiluvammoja. Tutkimukset voidaan suorittaa Fysio Sakuran tiloissa tai sopimuksen mukaan seuran omissa tiloissa.